Monday, March 31, 2014

IHD- Bab 6


Seperti yang dijanjikan  Nur Syifa tiba di Restoran Seri Melayu di jalan conlay.Matanya melingas mencari kelibat orang yang dicari,wakil dari Global Trading.Nur Syifa mengambil tempat yang agak terpencil  untuk merehatkan diri serta memudahkan urusan perniagaanya berjalan lancar tanpa ada sebarang gangguan.Keadaan cuaca yang panas terik sedikit membuat kepalanya  sedikit berdenyut,lima minit kemudian air teh o ais yang dipesannya sudah siap dihidang,pantas Nur Syifa meneguk air tersebut bagi menghilangkan dahaga,sesekali dia memandang jam ditangannya,hampir sepuluh minit dia menunggu,namun wakil dari global trading belum juga tiba.
“Maaf lama tunggu,jalan jam tadi...”Ujar seorang lelaki yang datang terus mengambil tempat  di hadapan Nur Syifa.Berkerut dahi Nur Syifa memandang lelaki yang tanpa salam mengambil tempat di hadapannya kini.
“Awak ni.....”
“Maaf lupa nak kenalkan diri…saya Syed Azmie.Wakil dari Global Trading.”Ujar Syed Azmie,dia tersenyum manis memandang gadis bertudung hitam di hadapannya kini.Sekejap matanya terpaku pada gadis ini ‘dia memang cantik...sangat cantik...’Dalam diam  tanpa sedar Syed Azmie memuji keindahan ciptaan Allah yang dimiliki oleh Nur Syifa.Huluran salam dari Syed Azmie hanya dibalas dengan senyuman,bukan sombong tapi dia sedar batas seorang wanita muslim.Syed Azmie yang faham dan hanya tersenyum sipu.
“Saya rasa,saya macam pernah jumpa En.Azmie...tapi,mana ya..?”akhirnya persoalan itu terlahir jua dari mulut Nur Syifa.Dia memandang sekilas pada lelaki berkaca mata hitam di hadapnnya kini,Syed Azmie tersenyum mendengar persoalan dari Nur Syifa.
‘Boleh pula dia lupakan aku,it`s ok...one day you`ll never ever forget every single thing about me.’ujar Syed Azmie dalam hati.Matanya masih melekat pada wajah Nur syifa,Nur Syifa yang perasan situasi itu mula berasa tidak selesa diperhatikan sebegitu.Renungan lelaki itu walaupun di halangi kacamata hitam  itu begitu banyak makna pada  fikirannya.
Maybe...Cik Nur Syifa boleh lupakan saya.Tapi saya tidak...”Ujar Syed Azmie,kata-kata itu menimbulkan sedikit tanda tanya pada Nur Stifa.Keningnya dikerutkan cukup sebagai tanda menagih seribu jawapan
“Cik Nur ingat tak yang Cik Nur pernah langgar kereta saya,dan tinggalkan saya dengan sekeping kad saja...ingat tak?”soal Syed Azmie dengan senyuman yang tak pernah lekang di bibirnya,Nur Syifa merenung tepat kearah Syed Azmie cuba mengingati peristiwa yang disebut lelaki itu.
“Ohh... im sorry.Saya betul-betul lupa...how your car now?Sorry hari kita terserempak di KFC hari tu saya tak sempat nak tanya lebih tentang kereta En.Azmie.”Soal Nur Syifa,dia kini ingat itulah lelaki yang dilanggar nya seminggu yang lepas termasuk kali ini sudah tiga kali mereka bertemu tapi Nur Syifa gagal mengingati wajah lelaki itu,kecil betul dunia ini...bisik hati kecil Nur Syifa.
“Kereta saya dah okey,yalah Cik Nur pun tak pernah nak ambil tahu lepas langgar kereta saya hari tu.Semuanya setiausaha Cik Nur yang aturkan”Ujar Syed Azmie,Nur syifa terus memandang Syed Azmie dia merasakan kata-kata lelaki itu seperti satu sindiran yang dia seorang yang tidak beertanggungjawab.
“Maafkan saya En.Azmie,saya betul-betul tak ada masa...saya minta maaf sangat-sangat kalau Encik terasa dengan sikap saya”
It`s okay.Kereta tu pun dah okey...so no need to worry”balas Syed Azmie,dia mula mengalihkan pandangannya di sekeliling,keadaan restoran yang sedikit lengang mungkin akan memudahkan urusan mereka nanti.Jam ditangan dipandang sekilas,baru menunjukkan pukul 3 petang.
“Bagaimana awak boleh tahu yang saya wakil dari Menara Holding ?”soal Nur Syifa memecahkan kesunyian dia antara mereka.
“Agaknya penyakit pelupa Cik Nur ni makin kritikal ya...”Jawab Syed Azmie.Sekali lagi membuat Nur Syifa kebingungngan`Kenapa dengan lelaki ni...lain yang ditanya lain pulak yang di jawab...’Syed Azmie hanya tersenyum.Bukan apa dia gemar melihat wajah Nur Syifa yang jelas kebingungan itu.
Sorry...?”akhirnya Nur Syifa menjawab pertanyaan Syed Azmie dengan soalan kembali.
“Cik Nur lupa ker yang Cik Nur ni popular...siapa tak kenal jutawan wanita termuda di malaysia ...”ujar Syed Azmie, Nur Syifa di pandangnya hanya tersenyum hambar mungkin kurang bersenang dengan apa yang baru di katanya tadi.
“Kita terus saja dengan objektif asal kita berada di sini...so i guess En.Azmie nak tahu tentang Menara Holding.Right?”Ujar Nur Syifa,dia bukan apa dia berasa kurang selesa berada di samping lelaki itu.Baginya lelaki yang bernama Syed Azmie ini sangat suka bermain dengan perasaan.Sifat kuat mengusik lelaki ini membuatkan dia tidak selesa untuk betah berbincang dengan lelaki di hadapannya kini,perkiraannya sepuluh minit dari sekarang dia akan minta diri untuk pergi.
“Saya dah siasat latar belakang Menara holding sebelum saya serahkan proposal saya hari tu.Sorry to say this… company saya tak kan berkerjasama dengan sebarangan company...”jelas Syed Azmie.Bibirnya masih menguntum senyum untuk usahawan muda itu.
What you mean about this meeting?Eerrmm..?”soal Nur Syifa lagi,dia belum berpuas hati jika dah tahu tentang Menara Holding kenapa perlu ada perjumpaan ini..?Syed Azmie terdiam seketika,wajah manis dihadapannya di pandang dengan satu  pandangan yang sukar di mengertikan.tanpa senyuman seperti tadi.
Well..i just want to know about you”jawab Syed Azmie dengan selamba tanpa sedikit memperdulikan reaksi Nur Syifa yang jelas terperanjat dengan  pengakuannya itu
“En.Azmie...pihak kami dah terima proposal syarikat En.Azmie...saya akan suruh pengurus projek uruskan secepat mungkin tentang apa yang pihak En.Azmie perlu buat.Kalau tak ada apa-apa lagi,saya minta diri dulu”ujar Nur Syifa dengan tegas sambil berura-ura hendak meninggalkan restoran tersebut.
By the way Cik Nur...selepas ni kita akan kerap berjumpa.Saya harap kita dapat berkerjasama dengan baik.”
“Itu En.Azmie tak perlu risau.Pekerja saya tahu nak buat kerja macam mana”Nur Syifa segera bangun dari kerusi dan mencapai beg tangannya,hanya dibiarkan Syed Azmie memandang tindak tanduknya.Langkah Nur Syifa terhenti bila terpandang seorang gadis yang meuju kearah mereka.
                                            
                                     ****************************
“APA you buat kat sini and dengan dia?”Soal gadis itu pada Nur Syifa ,matanya tajam menikam Nur Syifa.Pandangngannya dialihkan ke arah Syed Azmie yang masih kelihatan terkejut.
“You pulak buat apa kat sini”Soal Syed Azmie pada gadis itu.
“Apa you cakap ni?I dari jauh tengok you.Apa urusan you dengan dia ni”Soal gadis itu lagi,sambil matanya memandang sinis kearah Nur Syifa.
“Adik.kakak ada urusan bisnes dengan dia…adik dah kenal En.Azmie ker”Jelas Nur syifa,dia tidak menyangka yang dia akan bertemu dengan adiknya disitu,dan yang paling mengejutkan dia Nur Adira dan Syed Azmie saling kenal.
I`m not talking to you,mie...kalau urusan you dah selesaikan kita boleh pergi sekarang”Ajak Nur Adira tangannya memaut lengan Syed Azmie.
“You dengan dia adik beradik ker”Soal Syed Azmie yang masih kebingunggan.Wajah Nur Adira di pandang bersilih ganti dengan wajah Nur Syifa.Bagaimana dia boleh tersilap pandang selama ni..? Kenapa dia boleh tak tahu yang selama ini dia sudah punya peluang untuk lebih menyakitkan Dato`Fadzil.Seminggu mengenali Nur Adira belum cukup membuatnya tahu siapa gadis itu sebenarnya.Rupa-rupanya Nur Adira adalah anak kepada musuhnya.Bibirnya mula mengukir senyuman.
“Kebetulan pulak kan Cik Nur....”soal Syed Azmie pada Nur Syifa.Nur Syifa mula tidak sedap hati matanya berlaga dengan mata adiknya yang sememangnya amat mendendaminya.
“Saya minta diri dulu.Apa-apa pihak saya akan hubungi pihak En.Azmie.Assalamualaikum...”ujar Nur syifa terus berlalu pergi,dia tidak betah lagi berhadapan dengan dua insan itu lagi.Pada firasatnya adiknya pasti akan fikir yang bukan –bukan tentang dia dan Syed Azmie`Ya Allah aku tidak sanggup lagi hendak berterusan bermusuh dengan adikku`.                                                                 



No comments:

Post a Comment