Monday, March 31, 2014

IHD-Bab 10

Sekuntum ros merah yang dibaluti kertas yang dihiasi reben menarik perhatian Nur Syifa.Haruman pada bunga itu dicium seketika.Terbit senyuman diwajahnya,yakin akan siapa yang mengirimkan bunga itu padanya.Tunangnya itu sentiasa menyenangkan hatinya sejak dulu lagi.Sentiasa menambat hatinya.
            Telefon bimbit dicapai.Dia ingin mengucap terima kasih pada sang tunang tercinta.Ros merah yang berada ditangannya sekarang telah menghilangkan penat setelah kesana-kemari berkejar dengan pelanggan.
            Seketika pintu bilik pejabatnya terbuka.Wajah lelaki itu sekali lagi berada dimatanya.
            “Maaf Cik Syifa,saya dah halang”Ujar Nani,setiausaha kepercayaan Nur Syifa.
            “Tak pa Nani.Awak boleh keluar.”Arah Nur Syifa.Ros merah masih digenggaman.Wajah lelaki yang kelihatan tegang itu dipandang.
            “Ada hal apa yang bawa En.Azmie ke mari?”Soal Nur Syifa berterus terang.
            “Have a seat.”Pelawa Nur Syifa lagi.Lelaki itu masih berdiam sambil tidak lepas memandang ke arahnya.Syed Azmie menghempas fail dihadapan Nur Syifa.Hatinya masih panas bila gadis itu membuat keputusan tanpa berbincang dengannya terlebih dahulu.
            “Saya nak penjelasan.”Ujar Syed Azmie sambil berdiri disisi meja Nur Syifa,badannya sedikit direndahkan.Tajam matanya melekat pada wajah jelita dihadapannya kini.
            “Salah ke tindakan saya?”Soal Nur Syifa.
            “Kenapa tak bincang dulu dengan saya.I have right to know!”Marah Syed Azmie.
            “Sorry.But we dont have time.Saya kena comfirm dengan supplier secepat mungkin.Awak tak perlu risau,saya dah aturkan metting petang ini.”Jelas Nur Syifa.
            “Apa masalahnya dengan supplier yang saya pilih?”Soal Syed Azmie tak berpuas hati.
            “Tak ada masalahnya,cuma saya tak berapa suka dengan cara pengurusan mereka.Barang-barang semua lambat sampai ke site.Satu lagi,saya dapat tahu barang-barang dari mereka semuanya low quality.I need to protect my company reputation”Ujar Nur Syifa penuh yakin.
            “But we lost a lot of money Cik Nur.You should know it!”Balas Syed Azmie lagi.
            “Yes.Pihak kami akan tanggung berapa pun kerugian.Saya yang batalkan kontrak,bukan En.Azmie.”Nur Syifa tersenyum,tidak ingin kelihatan lemah dihadapan lelaki itu.
            Seketika Syed Azmie diam,sambil matanya masih lekat memandang gadis ayu yang bertudung namun cukup tegas kalau berkaitan Menara Holding.Patutlah dia mampu bawa Menara Holding sehingga ke tahap ini,Fikir Syed Azmie.Belum pernah dia mendengar setiap projek yang diuruskan oleh gadis itu gagal.
            “Ada apa-apa lagi?Macam ni lah En.Azmie,ada apa-apa yang tak puas hati kita bincang masa mesyuarat petang nanti.”Sambung Nur Syifa lagi.
            Syed Azmie hanya mengangguk.Rencananya semakin sukar dengan kebijaksaan gadis itu menguruskan Menara Holding.Bagaimana untuk dia memperoleh maklumat dari syarikat itu?Matanya jatuh pada sejambak Ros yang terletak kemas di meja gadis itu.Seketika tadi dia melihat gadis itu mencium haruman bunga itu.
            “Suka ros merah?”Soal Syed Azmie.
            “Saya suka semua bunga.”Jawab Nur Syifa hambar.Lelaki itu cepat saja berubah olah.Baru seketika tadi dia melihat lelaki itu marah,namun sekarang?
            “Tahu makna disebalik ros merah?”Soal Syed Azmie pelik.Ada senyum sinis dibibirnya.
            “Cinta yang membara.”Nur Syifa mula tak senang duduk.Diberanikan diri untuk berdepan lelaki itu.
            “Yup.Ros merah membawa makna cinta yang hangat membara.Warna merah yang membara itu juga membawa makna kemarahan dan dendam.”Sambung Syed Azmie.Matanya menghantar pandangan yang sukar untuk ditafsirkan.Seketika mereka saling diam.Nur Syifa jelas terkejut,bedegup kencang jantungnya mendengar perucapan Syed Azmie yang difikirnya sangat janggal.
            Tawa Syed Azmie yang memecah suasana mula memenuhi ruang pejabat Nur Syifa.
            “Takut?”Soal Syed Azmie dalam tawa yang masih bersisa.
            Nur Syifa hanya menggeleng,namun nafasnya seolah-oleh tersekat-sekat.
            “Maaf kalau Cik Nur takut dengan kata-kata saya tadi.Harap si pengirim tak bermaksud begitu.”Sambung Syed Azmie lagi.
            “Saya yakin tunang saya tak bermaksud begitu.”Jawab Nur Syifa penuh yakin.Ros merah kembali dicapai.Berubah riak wajah Syed Azmie.Tunang?Dia tak baca ke kad dalam bungkusan tu?Bisik Syed Azmie sendiri.
            “Okey.Jumpa petang nanti.”Syed Azmie mula berlalu.
            “Oh ya Cik Nur.Apa kata Cik Nur tengok dulu siapa pengirimnya.Ada kad dalam bunga tu.”Ujar Syed Azmie terus berlalu pergi meninggalkan Nur Syifa yang masih terpinga.Tangan Nur Syifa pantas mencari kad yang dimaksudkan Syed Azmie.
            Sebuah kad kecil yang turut berwarna merah hati membuat Nur Syifa terpana.Bagaimana lelaki itu tahu ada kad didalam bungkusan bunga ros merah ini?Melainkan..
            Nur Syifa terduduk sambil ros merah tersebut terlepas dari tangannya.

“ROS MERAH MELAMBANGKAN..?”
                                             Azmie.

                                                            ***********************
SYED AZMIE meneguk rakus air yang telah dipesannya seketika tadi,masuk kali ini dah berapa cawan air yang diminumnya.Hatinya masih panas dengan pertemuannya dengan Nur Syifa siang tadi.Sewenang saja gadis itu memperkecilkan kewibawaannya.
            Air cola didalam gelas kecil diteguk lagi.Bingit dan keriuhan pub yang sering dikunjunginya itu langsung tidak mampu membawa pergi bayangan gadis itu dari fikirannya.Matanya dipejam untuk seketika,untuk membuang jauh bayangan gadis yang mula memenuhi ruang matanya sejak pertemuan pertama mereka dulu.
Ahh..mengapa hati tak pernah sekata dengan kemahuan.Dia ingin menyakiti gadis itu untuk melunaskan dendamnya.Namun kenapa ada rasa lain yang hadir dalam hatinya kini?
            “James.One more.”Pinta Syed Azmie pada salah seorang pelayan lelaki dari kelab tersebut.Gelas bertukar,Sekali lagi air itu diteguk rakus.
‘Nur Syifa..’Monolog Syed Azmie sendiri.Secara tiba-tiba nama itu terbit dari mulutnya.Syed Azmie tersenyum sendiri.
‘Aku takkan sesekali jatuh pada indahnya senyuman kau.Aku takkan terjerat akan tutur kata kau.Aku harus hentikan semua ini.Aku akan pastikan kau dan keluarga kau,sujud pada kaki aku suatu hari nanti!Tak mungkin ini cinta!Tak mungkin!’Gelas kecil ditangannya digenggam kuat.Dia ingin menghilangkan rasa yang kian bercambah itu.
“Air tu tak mampu hilangkan stress Azmie.”Ujar satu suara halus dari belakang.Seketika Syed Azmie menoleh.terpana seketika melihat seorang Nur Adira yang mula mengambil tempat disebelahnya.Baru tadi dia ingin membuang bayang Nur Syifa dari fikirannya,tapi kini adiknya pula hadir menghuru-harakan dirinya.
Dilihat Nur Adira tersenyum menggoda ke arahnya.Biarpun kembar,Nur Adira tidak mempunyai senyuman manis seperti kakaknya.Botol air Chivas dan gelas kecil ditangan wanita itu meyakinkan Syed Azmie bahawa gadis itu telah mabuk.Hampir setengah air haram itu diteguknya.Syed Azmie hanya mampu menggeleng.Sungguh berbeza dengan Nur Syifa.Ahh..lagi-lagi dia ingin membezakan dua beradik itu.
“Awak dah mabuk Dira.”Ujar Syed Azmie.
“Taklah.Sikit je ni.Nak?Air ni mampu hilangkan stress awak”Nafi Nur Adira.Tangannya bermain pada tangan Syed Azmie,berniat ingin menggodanya.
“Cukup.Saya hantarkan awak balik.”Gelas yang berisi air haram itu diambil dari tangan Nur Adira.
“Biarlah saya nak minum lagi.”Bantah Nur Adira.Gelas itu dicapai semula.
No,Adira.”Tangan gadis itu digenggam erat.Nur Adira terdiam seketika.Matanya pantas menangkap tangannya dalam genggaman lelaki itu.
“Maaf.”Ujar Syed Azmie serba salah.Segera tangan Nur Adira dilepaskan.Namun tak semena-mena Nur Adira memeluk tubuh Syed Azmie,terpana Syed Azmie buat seketika.
“Azmie.Saya cintakan awak.”Ujar Nur Adira tiba-tiba.Biapun perkenalan itu hanya seketika,dia yakin Syed Azmie mampu untuk melindunginya.
“Dira.Awak mabuk ni”Syed Azmie cuba meleraikan pelukan.
“Tak.Saya nak awak.Saya perlukan awak!”Ujar Nur Adira lagi.
Syed Azmie menghembus nafas berat.Sukar mentafsir apa yang dirasakan tika ini.Nur Adira,Nur Syifa.Kedua-duanya anak Dato`Fadzil.
‘Kenapa aku perlu mengejar dia untuk melunaskan dendamku andai Dira adalah jalan lebih mudah?Kenapa perlu Nur Syifa?’Syed Azmie bermonolog sendiri.pelukkan dileraikan.Nur Adira sudah tidak sedarkan diri dalam pelukkannya.


3 comments:

  1. Replies
    1. Assalamualaikum, Saya dah update sambungan utk IHD, sudi2lah sambung baca. Maaf kerana lambat update.

      Delete
  2. Oppss..xsangka ada yang baca nvl ni..Xpa, saya akan update lagi nnti. Novel IHD juga sudah berada di pasaran.

    ReplyDelete