Monday, March 31, 2014

IHD-Bab 8

“Apa hal kau lambat?”Tanya Syed Azmie pada sahabat karibnya itu.Razif.
Sorry,aku ada hal dengan Sara tadi.Kau tahu lah perempuan ni...leceh tak tentu pasal.”Jawab Razif,dia terpaksa menghantar Sara ke supermarket dulu untuk membeli sedikit barang keperluannya yang habis sebelum datang berjumpa Syed Azmie.
“Kau tak nak makan ke?”soal Syed Azmie tujuannya mengajak Razif malam ni adalah untuk menemannya makan,dia bosan untuk makan seorang.
“Tak pa...aku dah makan dengan Sara tadi,still full lagi..”Syed Azmie hanya mengangguk mendengar penjelasan sahabatnya itu.Dia tidak kisah hal itu,dia sedia maklum yang Razif sedikit takut dengan Maisara.Tunangnya.
“Razif kau ingat lagi tak Adira yang aku pernah cerita kat kau hari tu?”
“Adira yang kau cakap kawan Mona tu?Ooh...kenapa dengan dia?”Soal Razif,dia sedia maklum yang sahabatnya yang sorang ni memang dikelilingi banyak perempuan.
“Dia tu...anak Dato` Fadzil.”ujar Syed Azmie.Razif jelas terkejut,dipandang wajah Syed Azmie yang kelihatan gembira,tahu lah dia kini yang sahabatnya itu ada rancangan untuk Nur Adira.
“Adik Nur Syifa?”soal Razif inginkan lagi,Syed Azmie hanya mengangguk.
Twin.”Jawad Syed Azmie ringkas,bukan wajah Nur Adira yang bermain dimatanya kini tapi wajah seorang gadis bernama Nur Syifa.
So...apa kau nak buat?Takkan budak tu pun kau nak kenakan juga?”Sinis saja bunyi Razif bercakap.Dia sudah lali dengan perangai degil sahabatnya itu yang nekad ingin membalas dendam dengan keluarga Dato`Fadzil.
“Kerja aku makin mudah Zif.Satu lagi…kedua beradik tu tak sehaluan.Adira tu cemburukan kakaknya.Itu kesempatan yang paling bagus untuk aku.”Putus Syed Azmie,dia sudah menimbang segala perancangannya sebelum kesini tadi.
“Aku bukan apa Mie,kau dah fikir betul-betul ker?Apa yang kau nak buat ni memang salah mie..”Saran Razif,kalau boleh dia tidak mahu sahabatnya itu leka dalam kesesatan.
“Tak ada benda yang perlu aku fikirkan.Hati aku tak tenang selagi aku tak balas dendam pada family dia Zif.”Wajah Syed Azmie nampak sugul,jiwanya jelas terseksa.
“Kau cuba bagitahu aku,apa yang sebenarnya berlaku?Berdendam ni dosa Mie....”
“Aku tahu...”
“Mie.kau balik rumah,kau solat dan berdoa pada Allah moga dihilangkan segala perasaan marah dan dendam dalam hati kau tu”Nasihat Razif,hatinya semakin risau melihat keadaaan Syed Azmie yang nekad hendak membalas dendam pada keluarga Dato` Fadzil.Setahu dia Dato`Fadzil sekeluarga memang baik,biarpun terdiri daripada golongan berada namun mereka tidak sombong dan lokek untuk bersedekah sedikit harta mereka pada orang yang tak berkemampuan.
            Syed Azmie memandang kosong wajah Razif.Dia mengakui ada benarnya apa yang dikatakan oleh Razif,bukan dia tidak pernah bersolat,malah dia juga ada menunaikan solat istiqarah agar diberi petunjuk dalam membuat keputusan dalam hidupnya.Namun jiwanya seolah-olah telah nekad apatah lagi bila mendengar apa yang selalu Tuan Hariz ceritakan tentang perangai buruk Dato Fadzil yang selalu cemburu dan dengki pada apa yang ada pada ayahnya. Roslan.
“Lagipun Mie,kau tak sayang ke nak sakitkan hati gadis secantik  Nur Syifa tu.Kau ni pelik lah...orang lelaki luar sana tu berebut nak dapatkan dia.Alih-alih kau lain pulak”Omel Razif,saja memancing minat Syed Azmie.
“Jangan haraplah…dia tu dah bertunang.Tak lama lagi nak kahwin”Balas Syed Azmie.Dia mula membayangkan Nur Syifa.
“Tak pa lah.Tak kahwin lagi kan.Sempat lagi tu.”
“Kau gila!Macam mana kalau Sara kena rampas orang ?Apa kau rasa?”
“Ehh...ada perasaan jugak kau ni.Ingatkan hati kau tu dah beku sangat sampai nekad nak gunakan gadis sebaik Nur Syifa untuk balas dendam kau tu.Kasihan lah sikit.”
Syed Azmie hanya terdiam mendengar ujahan daripada sahabat karibnya itu.Apa saja yang ditahu Razif.Bak kata pepatah,berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul.selama ni dia menanggung duka sendirian,dan hanya dia tahu betapa terseksanya hidupnya tanpa kasih seorang ayah,tanpa belaian seorang ibu,dan tanpa tawa riang dari adiknya.
                                              **********************
SEMENJAK pertemuan hari itu,Nur Syifa pelik melihat Syed Azmie yang sering mengunjunginya di Menara Holding.Jika tak pun lelaki itu akan menelefonnya samaada atas urusan kerja ataupun mengajaknya keluar.Nur Syifa mula berasa lemas.Bukan itu sahaja,Syed Azmie juga ada menghantarnya bunga,tidak kurang juga dengan kad ucapan beserta kata-kata romantis.Sudah dijelaskan pada lelaki itu bahawa dia sudah bertunang dan akan berkahwin beberapa minggu dari sekarang,tapi semuanya tidak dapt menghalang tindakan lelaki itu.
Petang itu dia sengaja keluar awal dari Menara Holding untuk meluangkan masa dengan tuning tersayang selain  mencuba beberapa baju pengantin bagi perkahwinan mereka yang akan berlangsung tidak lama lagi.Jelas kegembiraan diwajah mereka kerana hari bahagia bakal tiba.Saiful dan Nur Syifa memilih Butik pengantin Kasih Renjis yang terletak di Ampang sebagai hiasan untuk baju pengantin mereka.Warna putih bersih dipilih sebagai warna tema baju pengantin mereka,warna suci lagi harmoni itu menjadi pilihan sebagai lambang kisah percintaan mereka yang suci.
Penat membeli belah di Midvalley Mega Mall,Nur Syifa dan Saiful merehatkan diri di salah sebuah restoran berhampiran Midvalley.Saiful memandang wajah Nur Syifa tanpa henti.
“Kenapa pandang saya macam tu?”Soal Nur Syifa,dia yang kehausan terus meneguk air dihadapnnya kini.
“Saya bertuah kerana memiliki awak sebagai isteri”Ujar Saiful jujur.Wajah Nur Syifa dipandang lagi.Nur Syifa hanya tersenyum.
“Saya juga wanita yang paling bertuah kerana awak sudi mengambil saya sebagai isteri awak...saya wanita yang banyak kurangnya,dan saya harapkan awak untuk membimbing saya menjadi isteri yang solehah dan diredhai Allah...”Kata Nur Syifa dengan ikhlas.Ya sememangnya dia yang sangat bersyukur pada Allah kerana takdirkan hidupnya dengan lelaki yang berada dihadapannya kini,dan dia yakin untuk menyerahkan hidupnya untuk lelaki yang bernama Saiful Anuar.
“Saya pun harap kita dapat lalui hidup berumahtangga dengan baik nanti,saya pun banyak kekurangan dan saya harap awak dapat terima saya dengan seadanya.”
“Ya...saya tak sabar tunggu hari bahagia kita.”Manis senyumannya dihadiahkan pada tunang tercinta.Saiful tersenyum.Jus oren di hadapannya diteguk.Bukan saja dirimu sayang,saya juga tak sabar tunggu hari bahagia kita.
“Saya berjanji...saya takkan siakan hidup awak.Hanya Allah yang tahu betapa saya amat mencintai awak Syifa,dan hanya Allah yang akan pisahkan kita.”Nur Syifa tunduk mengangguk,dalam hati dia berasa lega mendengar kata cinta dari mulut Saiful.Kini dia yakin bahawa dia memang akan bahagia bersama dengan Saiful,lelaki yang juga amat dicintainya itu.
“Oh ya...awak teka siapa lagi yang akan datang masa majlis kita nanti?”Soal Nur Syifa menceriakan suasana yang kelihatan hening tadi.
“Siapa?”
“Aleeya...dia balik dari London lusa..”Ujar Nur Syifa terbayang wajah teman baiknya itu yang mengambil jurusan perubatan di UK.
“Yaka.Lama jugak ya tak jumpa Lion Girl tu ya,mulalah awak nak berkepit dengan dia nantikan...tinggallah saya sorang.”Saiful mula mencebikkan bibirnya,bukan dia tidak kenal dengan bakal isterinya ini tidak pernah berenggang denganAleeya sahabat karibnya itu semasa di London dulu silap hari bulan dia dibiarkan saja.
“Alah awak ni...dengan leeya pun nak jelous ya.Saya rindu sangat dengan dia”ujar Nur Syifa biarpun dia tahu tunangnya itu hanya bergurau.
“Agaknya ya...dia dah jumpa tak lelaki mat salleh dia tu siapa nama dia Kelvin kan?”Soal Saiful teringat dia bagaimana Aleeya hangat bercinta dengan Kelvin,lelaki kelahiran Perancis.
“Mana ada.Dia dah lama putus dengan Kelvin sebab parent Kelvin tak restu hubungan mereka...”jelas Nur Syifa,dia masih ingat macam mana kecewanya sahabatnya itu terpaksa melepaskan Kelvin cinta pertamanya.Aleeya yang berjiwa cekal itu terus berusaha menghabiskan ijazahnya dalam bidang kedoktoran dan bakal pulang lusa setelah 7 tahun di negara orang putih itu.
“Tak tahu pulak saya.Eermm…cakap kat dia,banyak doktor-doktor tanah melayu ni.Pilih saja.”saran Saiful.



No comments:

Post a Comment