Friday, October 17, 2014

Bab 36

Mencintaimu Mr.Photographer.

Beberapa gambar di atas meja sempat dikerling oleh Aira. Matilah dia kali ni, papa benar-benar marah! Sempat dia memandang wajah bengis Tan Sri Megat Miqdad di hadapannya, tidak pernah wajah papanya itu begitu.
            “Papa intip Aira?” soal Aira berani, walau apapun yang dia buat, kenapa papanya itu sanggup mengupah orang untuk mengintip setiap gerak gerinya? Tak cukupkah dengan kehadiran Kak Mila yang ditugaskan untuk menjadi pengawal peribadinya, dan sekarang ada pengintip pula!
            Hubungan cintanya bersama Jemy sudah diketahui oleh Tan Sri Megat Miqdad. Aira benar-benar tidak menyangka papanya itu sanggup betindak sejauh itu.
            “Siapa lelaki tu?” Tan Sri Megat Miqdad menyoal keras.
            “Kenapa papa sanggup upah orang untuk intip Aira?”
            “Papa tanya, siapa lelaki tu?” kedegilan anaknya itu terkadang mencabar wibawanya.
            “Papa tak boleh buat Aira macam ni, Aira bukan budak-budak lagi.” Mata Aira sudah merah, sakit hatinya diperlakukan begitu. Kenapa hidupnya perlu dikongkong sebegini rupa. Kenapa dia tak boleh hidup bebas seperti insan lain?
            “Sekali lagi papa tanya, siapa lelaki tu?” suara Tan Sri Megat Miqdad sudah naik senada. Tajam matanya memandang wajah anak perempuannya itu, sedikitpun dia tidak menyangka Aira bermain cinta dengan budak kelas bawahan itu. Photographer? Semakin menanah hatinya bila mengenangkan pekerjaan teman lelaki anaknya itu.
            “Papa tak ada hak nak masuk campur urusan peribadi Aira..” airmata sudah mengalir di pipinya. Pandangan Tan Sri Megat Miqdad turut dibalas.
            “Apa Aira cakap? Papa tak ada hak?” Tan Sri Megat Miqdad sudah berdiri menghadap anak perempuannya itu.
            “Kenapa papa hantar orang untuk intip Aira? Aira tak suka!” bentak Aira lagi.
            “Tak suka? Aira tak suka papa tahu yang Aira ada hubungan cinta dengan jurugambar murahan tu!” tengking Tan Sri Megat Miqdad, menggigil tubuhnya menahan marah. Dia takkan sesekali membenarkan anaknya itu menjalinkan hubungan dengan orang kelas bawahan seperti lelaki itu.
            “Apa? Papa intip dia?” soal Aira tidak percaya, Tan Sri Megat Miqdad sudah bertindak sejauh itu.
            “Papa tak nak Aira rapat dengan budak tu.” Bangkang Tan Sri Megat Miqdad penuh marah.
            “Papa tak boleh masuk campur urusan peribadi Aira.” Tegas Aira lagi.
            “Selagi Aira anak papa, selagi itu papa tak nak Aira berkawan dengan budak tu.”
            Aira menggeleng, hancur hatinya mendengar penolakan Tan Sri Megat Miqdad tanpa mengenali dulu kekasih hatinya itu.
            “Papa tak kenal dia lagi, dia baik. Tolong restui kami papa..” Aira merendahkan suaranya, merayu pada insan yang bergelar ayah.
            “Restu? Siapa lelaki itu? Anak Dato mana? Aira nak papa merestui hubungan Aira dengan jurugambar tu. Takkan Aira!” tegas Tan Sri Megat Miqdad.
            “Aira cintakan dia..”
            “Cinta takkan bawa kemana Aira.”
            “Papa..”
            “Keputusan papa muktamad Aira, putuskan hubungan Aira dengan dia, kalau tidak..”
            “Kalau tidak papa nak buat apa? Maafkan Aira, Aira tak boleh..” Aira menggeleng perlahan, tidak mungkin untuk dia memutuskan hubungannya dengan Jemy, dia benar-benar menyintai lelaki itu.
            “Aira Qaisara!” suara Tan Sri Megat Miqdad mula meninggi, anaknya itu mula melawan katanya.
            “Aira cintakan dia.” Beritahu lagi lagi, kali ini suaranya sudah kedengaran sendu.
            “Papa tak peduli dengan cinta Aira, yang papa tahu putuskan hubungan dengan dia dan bersiap untuk perkahwinan Aira bulan depan.” Putus Tan Sri Megat Miqdad.
            “Kahwin?”
            “Dengan anak Datuk Roslan.”
            “No! Aira tak nak!” airmatanya sudah mengalir buat ke sekian kali.
            “Jangan uji kesabaran papa Aira..”
            “Kenapa papa buat Aira macam ni? Papa tak sayangkan Aira ke?”
            “Kerana papa sayangkan Airalah, papa nak yang terbaik untuk Aira. Aira satu-satunya anak papa.”
            “Satu-satunya anak papa? Papa dah lupa ke pada Abang Akmal? Dia juga anak papa, anak lelaki papa.”
            “Jangan ungkit benda lama Aira, papa nak Aira tinggalkan budak lelaki tu.”  Tan Sri Megat Miqdad menghela nafas perlahan, sesak nafasnya bila nama anak lelakinya itu disebut.
            “Aira tak sangka papa sekejam ni. Sampai bila papa nak buang Abang Akmal? Dia anak papa!”
            “Papa tak pernah buang dia, dia yang nak pergi!”
            “Abang pergi kerana ego papa, perkahwinan papa musnah juga kerana ego papa. Mama..” belum sempat Aira menghabiskan ayatnya satu tamparan kuat mengena pipinya, terjelopok Aira di tepi kerusi. Kuat juga tamparan ayahnya hingga dia terjatuh sebegini.
            Perit. Itulah yang Aira rasakan tika ini, bibirnya mula pecah, cecair merah mula keluar mengalir dari bibirnya. Tan Sri Megat Miqdad  masih termanggu, dia sendiri tidak menyangka dengan tindakannya. Tidak pernah seumur hidupnya mengasari anaknya itu.
            “Aira, papa..”Aira bingkas bangun. Airmatanya makin deras mengalir. Perit di pipinya makin terasa.
            “Aira..” Tan Sri Megat Miqdad mula diselubungi kekesalan. Simpati melihat bibir anaknya yang luka. Tanpa memperdulikan Tan Sri Megat Miqdad Aira lantas meninggalkan ruang rumah agam itu. Terluka benar hatinya.



                                                ***************
JEMY yang baru saja ingin merebahkan kepalanya ke bantal dikejutkan dengan bunyi loceng di pintunya. Jam di dinding dikerling sekilas, pukul sepuluh tiga belas minit malam. Siapa saja tetamu yang datang ke rumahnya malam-malam macam ni. Dengan malas langkah diatur menuju ke pintu rumahnya, tombol dipulas.
            Tergamam Jemy melihat gerangan yang berada di muka pintu rumahnya. Wajah Aira yang kelihatan sembap seperti baru selepas menangis dipandang penuh risau, makin walang hatinya melihat bibir itu terluka. Apa yang dah jadi?
            “Jemy,” panggil Aira, air mata mengalir lagi.
            Tanpa kata Jemy menghampiri gadis itu, pantas tangannya menyentuh bibir yang dibasahi darah itu. Sungguh, dia benar-benar mati kata tika ini. Melihat keadaan Aira begitu, hatinya bermain dengan beribu soalan.
            “Papa dah tahu pasal kita,” Aira mula sebak.
Terpana Jemy seketika, Tan Sri Megat Miqdad sudah tahu tentang hubungan mereka? Wajah Aira dipandang buat sekian kali, luka kecil di bibir wanita itu dipandang penuh simpati. Adakah Aira jadi begini kerana hal mereka? Jemy mendengus geram, dia geram sebab dia tak mampu untuk berbuat apa-apa.
“Jemy, siapa yang datang malam-malam buta ni?” serentak Aira dan Jemy menoleh, wajah mamai Rahim dipandang. Jemy menggeleng seketika, pasti Rahim juga turut dikejutkan dengan bunyi loceng tersebut.
Aira pantas menyembunyikan mukanya dibalik badan sasa Jemy.
“Eh Aira, kenapa dengan muka kau tu?” pantas saja Rahim menghampiri teman wanita bosnya itu, terus segar matanya melihat Aira ada di situ.
“Tak ada apa-apa Rahim, kau pergilah tidur balik,” sampuk Jemy.
Rahim masih mengerutkan dahinya tanda belum berpuas hati.
“Jemy, jangan bagi tahu aku yang kau dera anak dara orang. Aduh, mati nyah! Apa kita nak buat ni. Kau ni Jemy, kut ya pun panas baran, jangan sampai nak bunuh anak dara orang, Ini belum kahwin, kalau dah kahwin mahu lebam sana sini muka Aira tu.” Rahim mengomel tanpa henti dengan riak wajah penuh rasa tidak puas hati.
“Aira, kau tak apa-apa ke?” Rahim mula menyoal Aira yang masih menunduk.
“Rahim, kau nak aku halau kau keluar dari rumah ni ke?” sinis Jemy dengan suara yang sedikit tegas, sesekali matanya dialihkan ke arah Aira yang masih diam.
“Err, janganlah Jemy, tak naklah aku duduk rumah tu sorang-sorang. Azlan tu pulak, tiba-tiba balik kampung,”
“Dah, sekrang kau masuk bilik, sambung tidur kau.” dengan dengusan yang kuat Rahim terus menuju ke biliknya.
“Kau orang jangan buat apa-apa tau, kalau tak aku terus telefon pejabat agama, tangkap kau orang,” Rahim sengaja menyakat bosnya itu.
“Rahim, sekali lagi aku dengar mulut celopar kau tu, aku terus buang semua barang kau kat luar, nak?”
“Eh, berkira sangatlah kau ni. Dah, aku nak sambung tidur. Ngantuk!” Rahim terus bergegas ke biliknya, malas untuk mengacau pasangan sejoli itu, tahu pasti ada sesuatu yang perlu diselesaikan memandangkan muka Aira yang ketat itu.
Jemy menggeleng seketika sebelum sepenuh perhatiannya ditumpukan ke arah kekasih hatinya itu, satu keluhan keluar dari mulutnya. Bagaimana untuk dia membetulkan keadaan yang sudah kucar-kucir ini?
Tangan Aira terus dicapai, lantas dipimpin memasuki rumahnya. Langkah Jemy terhenti bila melihat Aira masih membekukan langkahnya, faham akan riak yang terpamer di wajah itu, Jemy tersenyum hambar seketika.
“Masuk aje, Rahim ada, lagipun pintu bilik dia terbuka tu.” Aira akhirnya akur lalu hanya menurut langkah Jemy.
            “Duduk dulu, saya ambil air.” Pinta Jemy, namun belum sempat dia melangkah tangannya sudah ditahan oleh gadis itu.
            “Sara,” Jemy kembali merebahkan lututnya di hadapan gadis itu. Sejak sampai tadi Aira tidak henti menangis.
            “Papa cepatkan tarikh perkahwinan, dia nak saya kahwin bulan depan.” Esakkan Aira mula kedengaran.
Jemy terkedu. Berkerut dahinya memandang Aira, entah kenapa bicaranya kaku, lidahnya kelu untuk menutur kata. Berita itu benar-benar menyesakkan dadanya.
            “Saya tak nak kahwin dengan sesiapa, saya cintakan awak,” lirih Aira penuh sendu, segera dia merebahkan kepalanya di bahu Jemy, melepaskan sepuas-puasnya rasa sakit di hati.
            “Syy,awak takkan kahwin dengan sesiapa. Don’t cry,” rambut Aira dibelai lembut. Sendu hatinya mendengar lirih suara itu.
            “Saya tak nak kahwin dengan lelaki itu,saya tak nak,”
Jemy jadi mati kata. Apalagi yang perlu dia lakukan untuk menenangkan jiwa gadis itu.
            “Sara,”Jemy melepaskan keluhan. Kedua-dua tangan Aira digenggam kuat, matanya diarahkan tepat memandang wajah Aira yang masih dibasahi air mata.
            “Dengar apa yang nak saya cakap ni,” satu keluhan dilepaskan lagi.
            “Jemy, awak nak suruh saya ikut cakap papa ke? Saya tak nak! Awak tak sayang ke? Awak cakap awak cintakan saya, awak,” Aira sudah menggila, wajah Jemy dipandang tajam. Suaranya pula sudah naik senada.
            “Syy,dengar dulu apa yang saya nak cakap,”
            “Awak nak cakap apa?” air mata yang mengalir diseka buat sekian kali.
            “Kita kahwin!” Ujar Jemy ringkas namun cukup bermakna.
Aira terpana, Jemy mengajaknya berkahwin? Adakah ini mimpi?
            “Kita kahwin, saya tahu saya salah,tapi saya tak nak kehilangan awak.” Sambung Jemy lagi. Wajah Aira dipandang penuh berharap. Biar dia dipersalahkan kerana mengahwini Aira tanpa restu orang tua, namun dia tak mampu mengatasi rasa takut kehilangan gadis itu nanti.
            “Jemy, awak tahu bukan mudah untuk mencintai saya,”
            “Saya sanggup tanggung segala-galanya Aira, demi awak, demi cinta kita.”
            Air mata yang ingin ditahan mengalir lagi, alahai,kenapalah air mata ni tak henti-henti mengalir. Hati yang tadi terluka seolah-olah terubat dek kata-kata cinta dari lelaki itu.
            “Kahwin dengan saya,” pinta Jemy lagi. Aira lantas tersenyum lalu perlahan mengangguk. Apapun yang berlaku atas perhubungan mereka selepas ini, mereka perlu lalui bersama. Demi cinta mereka.
                                                            **************
JEMY duduk bersimpuh di hadapan Aira yang sudah lena tidur di katilnya. Airmata di pipi gadis itu masih belum kering, lantas tangannya menyeka airmata tersebut. Jemy tersenyum sendiri, Aira seorang gadis manja dan sentiasa riang, bila dia melihat pipi itu dibasahi airmata, hatinya sakit! Aira terluka kerana mencintainya.
‘Maafkan saya kerana mencintai awak..’ bisik Jemy sendiri. Tanpa sedar dia mula mengalirkan airmata. Bolehkah Aira mengahadapi susah senang hidup dengannya? Hanya itu yang bermain di fikirannya sedari tadi. Keputusan nekad mengahwini gadis itu dibuat kerana takut akan kehilangan Aira, betulkah keputusannya membelakangkan keluarga Aira? Jemy jadi buntu sendiri.
“Saya nak perkahwinan kita dirahsiakan.” Terngiang-ngiang permintaan Aira seketika tadi. Jemy merebahkan punggungnya di atas sofa. Air digelas dihirup buat sekian kali. Fikirannya benar-benar buntu. Permintaan Aira yang tak masuk akal semakin menyesakkan dadanya. Teringat kembali perbualannya dengan Aira seketika tadi.
“Rahsiakan? Kenapa?” Jemy menyoal hairan. Andai perkahwinan ini mampu menghalang Tan Sri Megat Miqdad dari mengahwinkan Aira dengan lelaki pilihannya, kenapa perlu perkahwinan ini dirahsiakan. Apa yang Aira cuba lakukan sekarang ni? Jemy memandang Aira tidak berkelip.
“Sara, kenapa nak rahsiakan perkahwinan kita? Bukankah dengan cara ini, kita mampu hentikan tindakan papa awak. Kenapa nak rahsiakan?” Jemy menyoal buat sekian kali.
“Sebab..sebab kerjaya saya.” Balas Aira dengan takut.
“Apa?” suara Jemy sudah meninggi.
“Kerjaya saya baru bermula, saya tak nak ia berakhir macam tu je. Maafkan saya Jemy..” Aira mula menangis, dia tahu dia bersalah kerana meminta pekara begitu. Tapi dia tak punya pilihan, dia cintakan Jemy, tapi dia juga sayangkan kerjayanya sebagai model.
“Awak sedar tak apa yang awak buat? Semua ni mengarut Sara!”
“Saya tak nak kehilangan awak, saya cintakan awak! Tapi..”
Then stop from becoming a model!” suara Jemy kian meninggi, pandangannya sudah menentang pandangan redup Aira. Berkerut keningnya memikirkan permintaan Aira kala itu.
“Jemy, tolong faham keadaan saya, saya bekerja di studio awak hari tu pun kerana cita-cita saya ni. Bila dah ada peluang, tak mungkin saya nak lepaskan.” Rayu Aira, wajah Jemy yang mula merah menahan marah ditatap penuh harapan, berharap lelaki itu memahami keadaannya.

Jemy menghela nafas berat. Permintaan gadis itu sukar untuk ditunaikan, bagaimana kehidupan mereka nanti? Bagaimana kehidupan mereka nanti dalam perkahwinan rahsia mereka!

13 comments:

  1. phewww! 2 hari marathon 36bab citer ni... mmg best! 2 thumbs up for cik writer.. ;D

    ReplyDelete
  2. Marathon 36bab utk 2hr??hihihi..terima kasih ya krn sudi bca dan komen di blog sya. Jangan lupa nnti dptkan mmp versi cetakan bln nov nnti..semoga terhibur dengan kisah cinta jemy n aira.

    ReplyDelete
  3. Sma2 cik writer..x sbr nk tggu versi cetak ni.. ;)

    ReplyDelete
  4. Best nye citer nie...... sye ternmpk kat kedai buku novel nie 2 yg search kat Internet.....mcm nie mmg kne bli buku dia l ada lah nie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mariyam Syam, terima kasih. Silalah dapatkan, segala kekurangan saya dahulukan dengan kata maaf. Selamat membaca, semoga terhibur dengan kisah cinta Jemy dan Aira.

      Delete
  5. sisss...habis baca semua bab dkt dlm blog nie..rasa nak borong semua...GRRRR...sajakan nak kempiskan poket saya..hahahaha... xsabarnye nak pg expo bolot semua buku nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..tq kerana hbiskan masa utk baca cerita saya dalam blog ni..hehe..xpa..pfp buat dis besar besaran nanti. Kita jumpa di Expo buku nanti ya. Saya ada pada 28 dan 29.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  6. best sngt smpi tk sedar dah sejam baca semua bab

    ReplyDelete
  7. Assalam..nak tnya..ending novel ni cmne ye?

    ReplyDelete